ÍNDEX
1.
Abans de la pràctica
A. A qui van dirigides aquestes
pautes
B. Material necessari per a la
pràctica
B.1 La tria d’estics
B.2 On puc aconseguir el
material?
C. El Floorball i les edats escolars
2.
Durant la pràctica
A. Agafament correcte de l’estic
A.1 Exercicis
B.
Desplaçament
amb la pilota
B.1 Exercicis
B.2 Jocs per treballar el
desplaçament
C.
La
passada
C.1 Exercicis
C.2 Jocs per treballar la
passada
D.
El
Llançament
D.1 Exercicis
3.
Desprès de la pràctica
4.
Més informació
1. ABANS DE LA PRÀCTICA
|
A. A qui van dirigides aquestes pautes.
L’objectiu
o finalitat d’aquest document és donar a conèixer unes pautes bàsiques als mestres d’Educació Física per poder desenvolupar
amb garanties i qualitat, i organitzar una unitat
didàctica de Floorball, en funció del nombre d’alumnes, edats,
instal·lacions, disponibilitat de material, el temps, etc.
B. Material necessari per realitzar la unitat
didàctica.
El
material necessari per poder desenvolupar una unitat didàctica de Floorball és
el següent:
·
Un
estic de floorball per a cada alumne.
·
Una
bola de floorball per a cada alumne.
·
Dues
porteries petites (60x90cms).
·
Material
bàsic d’Educació Física.
B.1.
Els estics
La tria d’estics:
·
Mida dels estics: El millor és que cada nen
tingui un estic adequat a la seva alçada, ja que l’estic ha d’arribar fins al
mèlic de cadascú.
·
Lateralitat dels jugadors: La tria d’estic ha de ser
molt diversa en quan a la lateralitat. Els estic s es caracteritzen per ser
“lefts” o bé “rights”. La gran diferencia entre un i altre, és la manera
d’agafar aquest i el costat cap el qual la pala de l’estic està girada.
Normalment, en general, els jugadors que són a la seva vida quotidiana dretans,
en el floorbal solen ser “lefts”, ja que la seva ma de dalt, la ma de domini,
és la dreta; i a l’inrevés amb els esquerrans, que normalment al floorbal solen
ser “rights” perquè la seva ma de domini és l’esquerra. Tot i això, no existeix
cap regla per que sigui així, ja que hi ha jugadors que no compleixen aquesta
norma; el més important és el que els nens provin, i agafin ells amb total
llibertat amb quin costat es senten millor. Solament és una petita ajuda, per
fer poder fer un bona tria.
·
Flexibilitat dels estics: Existeixen diferents
flexibilitat d’estic. Amb aquesta ens referim a la capacitat de doblegar que té
l’estic, a la seva major o menor rigidesa. Els estic d’iniciació solen ser més
rígids, dificultant una miqueta els aspectes tècnics, però permeten una major
vida a l’estic. També destacar que sovint, els estics d’iniciació són rectes
facilitant el problema de la lateralitat.
B.2. On
puc aconseguir el material:
Aconseguir
material de Floorbal com qualsevol altre esport, amb les noves tecnologies es
bastant fàcil. Tot i ser un esport de baix cost, hem de ser conscient que per
duu a terme les pràctiques a una sola escola necessitem una gran varietat
d’estics ,la qual cosa fa que augmenti el cost. Això es degut que no tots els alumnes tenen la mateixa
alçada, i no a totes les classes tindrem els mateixos “rights” i “lefts”.
És per
aquesta raó, que des del Comitè Català de Floorball us facilitarà qualsevol
material per mitjà d’un lloguer reduït, únicament com a cost de manteniment del
material. De la mateixa manera que en aquelles activitats portades a termes a
través del CCF, com alguna promoció o trobada, el material serà a càrrec del
comitè.
C. El floorball i les edats escolars.
El Floorball es pot practicar a qualsevol
edat, és per això que des del Comitè Català de Floorballl considerem que totes
són bones per iniciar-se en el Floorball. A continuació, expliquem el perquè
dels floorball en edat escolar, i ho fem des de dues respectives: una
perspectiva més general i altre més específica respecte l’àrea d’Educació
Física.
Objectius general propis del segon cicle
Primer de tot, perquè al llarg de l’etapa
primària és on els nens i les nenes milloren considerablement la capacitat de
deducció, així com la reflexió i la memorització, facilitant la introducció
d’esports nous per a ells. També es sabut que la concentració augmenta de forma
qualitativa, però no per molt temps. Aquí és interessant la pràctica del
Floorball, proporcionant la novetat gràcies, especialment, per la introducció a
les classes de l’estic. En aquestes edats, tot i que la capacitat de concentració
millora però en curts terminis, els hem d’ajudar amb esports que per si sols,
com és el floorball, sigui motivador. A més a més, el floorbal l té infinitats de possibilitats on tant amb
les pilotes i els estics podem fer i variar mil exercicis i jocs (*), però que
com a qualsevol esport, les limitacions no les posa aquest, sinó les persones
que ho practiquen.
En segon lloc, de forma general i resumida
som conscients que en aquesta etapa dels nens, la seva sociabilitat evoluciona,
interessant-se pel seu grup i es mostres mes revoltosos i agressius. Es
sobretot, en aquest últim punt, l’augment de l’agressivitat, on el floorbal pot
ajudar als nostres alumnes a ser tolerants i acceptar normes, ja que no permet
cap tipus de contacte, i han de buscar noves alternatives per intentar jugar,
com ara el joc en equip, i la picaresca de sense contacte treure una pilota,
etc. A part, de com qualsevol altre esport col·lectiu afavoreix les relacions
personals entre les persones que ho practiquen.
En tercer lloc, La seva afectivitat varia
d’un extrem a un altre, d’allò positiu a allò negatiu. La seva moralitat
millora en quan a saber que és el be i el mal, i que el bé en moltes ocasions
genera satisfacció encara que li exigeixi sacrificis. En aquest, considerem
important la practica del floorball, ja que es un esport on, les normes
determinem on està lo correcte i el que no, així com que sense esforç no hi ha
recompensa, i això el floorball és molt clar. És un esport on els gestos
tècnics són vitals per a una evolució del grup.
Objectius de l’àrea d’Educació Física del segon cicle
Capacitats físiques ( Força, Resistència i
Velocitat )
Lateralitat.
Coordinació ( Desplaçaments, girs i salts )
Capacitat oculo-manual / Implement
Valors ( Joc en equip, joc contra un rival,
respecte per les normes, acceptació d’un mateix i el rival, el joc i les normes
)
Relaxació muscular – Coneixement del cos
2. DURANT LA PRÀCTICA
|
A. Agafament correcte de l’estic.
1.
El
primer pas és definir si el jugador és “left” o “right” amb les notes
explicades anteriorment.
2.
Els
deixarem que provin de forma lliure, tot i que cal deixar clar la premissa que
la ma amb la que hauran de dominar l’estic és la de dalt perquè és la ma que
sempre tindrem agafat l’estic.
Fotografia d’una jugadora left Fotografia d’un nen jugador right
3.
Per
tant, la mà de dalt sempre agafarà l’estic, i ho farà des de l’extrem d’aquest.
4.
L’altre
ma, la ma que va a sota, la col·locarem dintre del grip, a una distància
aproximada podria ser l’amplada de les espatlles( veure fotografia ). Amb
aquest agafament hem de baixar l’estic, flexionar-nos i jugar d’aquest manera.
( En el cas que s’ajuntin massa les mans, la conseqüència es l’elevació de
l’estic en diferents gestos ).
Exemple correcte
d’agafar l’estic
5.
Una
vegada baixem l’estic cap al nostre costat de domini, cal saber que el costat
en el que es queda la pala li direm el nostre costat bo, i l’altre el dolent.
6.
Per
poder agafar bé l’estic, és molt important no quedar-nos amb les mans, sinó amb
tota la postura del cos. És bàsic al flexió dels genolls i no doblegar
l’esquena per veure millor i no fer-se mal.
Exemple de com agafat l’estic i flexió de
genolls
A.1. Exercicis
1. Donar tocs a la pilota sense que
caigui al terra.
|
|
2. Tocar la pilota amb els dos
costats sense deixar les mans. Una variant de major dificultat es recomanar
que mirin la pilota de reüll.
|
|
3. Tocar la pilota amb els dos
costat deixant ( als extrems dels
costats ) la ma de sota.
|
|
4. Girar amb la pilota en els dos
sentits.
|
|
5. Passar la pilota entre les cames,
de davant a enrere.
|
|
6.Fer “vuits” amb la pilota al
voltant dels peus.
|
B. Desplaçament amb la pilota.
Per
poder desplaçar-se amb la pilota haurem d’incidir en portar la pilota a prop
per poder controlar millor i aixecar el cap per tenir una millor visió de joc.
Fotografia d’un nen jugador desplaçant-se amb
la pilota
B.1. Exercicis
1. Fer zig-zag al voltant del cons.
|
|
2. Girar al voltant del cons. Fer un
zig-zag amb voltes completes a cada con.
|
B.2. Jocs per treballar el desplaçament amb
pilota
1. Les quatre cantonades
|
Necessitarem 4 cercles per poder fer un quadrat, i així
dibuixar les quatre cantonades amb els cercles. El joc juguen 5 persones. A
cada cercle i ha d’haver un jugador amb un estic i una pilota, i el jugador
sense cercle es posarà al mig. A la senyal, s’han de canviar de lloc sense
perdre la pilota.
|
2. El comecocos
|
Cada jugador tindrà una pilota de d’un mateix color, per
exemple blanc; excepte 3 o 4 jugadors que tindran la seva pilota d’un altre
color. Aquests són els “comococos” i hauran d’intentar pillar a la resta
sense ningú perdre la pilota. Es pot jugar de forma lliure, caminant/corrent
per sobre les línies...
|
3. Cara i creu
|
Tots dos jugadors estan espatlla amb espatlla. Un
d’ells serà creu i l’altre cara. A la senyal del mestre, si crida cara,
aquestes els cara han de pillar a la creu. Controlant i sense perdre la
pilota.
|
4. Bulldog
|
Tots els jugadors es posen als extrems de la pista,
excepte un que serà el bulldog. A la senyal, tots els jugadors han d’anar
corrent fins a l’altre extrem. Durant el trajecte, el bulldog ha d’intentar
treure la pilota respectant les normes del floorball. Si això, succeeix la
persona que ha perdut la pilota es converteix en bulldog. Una variant de
major dificultat, es enlloc de canviar el bulldog, es van sumant bulldogs.
|
5. Carreres de relleus
|
Podem realitzar tot tipus de carreres de relleus amb o
sense obstacles ( ponts per on han de passar la pilota per sota, bancs suecs
que han de fer saltar la pilota, bancs per fer rebotar la pilota abans de
continuar, etc. )
|
C. La passada
La
passada por ser de dues maneres, depenent el gest tècnic que realitzem. És per
això que classifiquen la passada en dus: passada d’arrossegament i la passada
de canell.
Fotografia on el noi comença la passada,
arrosegant la pilota per passar-la la noia.
·
La passada d’arrossegament:
o
En
tot el gest tècnic la pilota està enganxada a la pala, des del principi fins
que surt en direcció al company.
o
La
pilota, juntament amb el pal, han de començar ben darrera i anem girant la pala
fins que miri al company que li volem passar.
o
La
pilota comença a la part interior de la pala i mentre tirem cap endavant
l’estic, la pilota ella sola s¡anirà cap a fora.
Fotografia d’un
noi i una noia passant-se
·
La passada de canell:
o
La
punta de la pala ha de mirar a la pilota.
o
Aproparem
el pal i en el moment que entri en contacte amb la pilota girarem el canell,
col·locant la pala perpendicular al lloc on volem llançar la pilota.
o
Una
vegada, fent el gir de canell continuem arrossegant la pilota, convertint-se la
passada de canella d’arrossegament.
·
Aquests
gestos, amb petites modificacions tècniques es poden realitzar amb els costat
dolent.
C.1. Exercicis
Per parelles, un davant de l'altre, realitzar
passades, podem anar variant seguint aquestes idees:
1.
Parar la bola abans de copejar
|
2. No
parar la bola
|
3.
Tractar de passar la bola elevada, el nostre company la pararà amb qualsevol
part del cos excepte braços i cap, després la controlarà amb l'estic, per
tornar-la a passar.
|
4.
Escurçar la distància entre els passadors fins a 3 o 4 metres.
|
C.2. Jocs per treballar la pasada
1. Ànec marejat: tots es passen la bola al voltant d'un
jugador que se situa en el centre i que intenta tocar la bola per
“salvar-se”.
|
2. Escombrar la casa: el grup es divideix en dos equips. Cada
equip en una meitat del camp. Distribuïm gran quantitat de boles per la
pista. Al senyal es tracta de passar totes les boles possibles al camp
contrari en un temps determinat. En finalitzar el temps, l'equip que tingui
més boles en el seu camp perd.
|
D. El llançament
Igual que en la passada hem de distingir:
·
Tir
d'arrossegament: el gest tècnic és similar al de la passada tret
que per afegir més potència al tir, pressionem amb la mà d'a baix el pal alhora
que tirem de la mà d'a dalt, això provoca que el pal de doble i en estirar-se
li transmeti més potència a la bola. S'empra en tirs a mitja distància mentre
ens desplacem amb la bola.
Fotografies
d’un jugador llançant a porteria. La fotografia de l’esquerra és un tir
d’arrossegament, mentre que a la dreta podria ser la finalització del primer
tir o bé un tir de canell.
·
Tiro
de canell: és el tir més útil per “rematar” no necessitem
molta potència, solament rapidesa en l'execució del moviment.
·
Slap
shot: s'empra en tirs des de lluny, sempre que no
tinguem cap rival a prop. La bola està lleugerament avançada, a l'altura del
peu dret per a jugadors “*left”. Col·loquem el pal paral·lel al sòl, sense
sobrepassar l'altura de la cintura. Copegem el sòl uns 20 o 30 centímetres
abans de la bola i flexionem el pal. Copegem la bola i detenim l'estic abans
que aquest sobrepassi l'altura de la cintura.
Fotografia d’una jugadora
realitzant un slap shot. A l’esquerra observem l’inici del tir, amb el pal
amunt i al finalitzar s’observa la flexió de genolls.
D.1. Exercicis
Tir a dianes:
|
Col·loquem
maons, cons, bitlles, etc. Enfront de cada grup. Guanya l'equip que els
derroqui primer. També podem posar una tela en la porteria amb forats de
diferent grandària i diferent puntuació.
|
Bitlles sobre bancs suecs:
|
Dividim
la classe en dos grups, cada grup en una meitat de la pista. En la línia
central col·loquem bancs suecs i sobre ells diferents materials (cons, maons,
bitlles, pilotes, etc.) al senyal intenten derrocar-los, l'equip que derroqui
més és el guanyador. (Per evitar *cops de pilota d'un equip a l'altre, la
distància des de la qual han de llançar serà adaptada a l'edat i habilitat
dels participants, mai massa prop del banc)
|
3. DESPRÈS DE LA PRACTICA
|
Una
vegada finalitzada la pràctica de la unitat didàctica de floorball, des del
comitè català de floorball es proporcionem en aquest apartat uns ítems d’avaluació,
els quals us poden ser útil per finalitzar-la.
1. Es desplaça conduint una pilota
amb l’estic.
|
2. Passa i recepciona una pilota amb
un company.
|
3. Passa i recepciona una pilota amb
un company desplaçant-se d’un lloc a un altre.
|
4. Llança a porteria des de
diferents llocs.
|
5. Millorar a partir de la pràctica
del treball individual i en equip.
|
6. Es mostra content/feliç jugant a
floorball independent del seu nivell i de la resta.
|
7. S’integra be dintre del grup.
|
Així,
de totes maneres pensem que la evolució ha de tenir un caràcter formatiu, ja
que a més de la valoració dels progressos en el pla motiu, ens interessa constata
l’evolució en altre sèrie d’aspecte alguns com: l’àmbit cognitiu, el grau de
satisfacció dels nenes i les nenes, l’esforç i el interès a les activitats...
Sabem que com a mestre d’educació física aquest tipus d’evolució és així, però
volem transmetre la nostra manera d’entendre l’activitat física i tot el seu
context.
També,
com a comitè català de l’esport us pleguem, si us plau, que juntament amb
aquest dossier, al final, trobareu una enquesta la qual demanem que ompliu per
poder millorar la nostra tasca com a comitè i poder promoure amb mes qualitat i
eficiència el floorball. Per nosaltres és important la vostra opinió, ja que
sou els mestre d’educació física els que realitzeu aquesta unitat didàctica, i
com a mestre d’aquesta àrea i els vostres coneixements a la vostra tasca,
pensem que és important saber que voleu, que canviareu i que desitgeu en un
futur.
4. Més informació
Per a més informació visiteu la web del comitè català de Floorball
( http//:www.ccf.cat ) i/o bé
poseu-vos en contacte amb el coordinador de l’àrea de promoció, Javier Cabezas,
a través del correu electrònic ( ccfpromocions@gmail.com ) o del mòbil
( 686.167.155 ).
Recordeu que des del comitè estem a la vostra disposició i
qualsevol dubte, suggeriment o altre aspecte estarem atents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario